24.03.2021 20:50, autor: Věra Šimková, kategorie: Příběhy

Tenkrát, ve Vysokých Tatrách

Tenkrát, ve Vysokých Tatrách

Vysokými Tatrami se rozlehla ohromná rána. Z oblasti Mlynické doliny se valil hustý černý dým. Psal se 25. červen 1979, 15:35 hodin. Československo právě prožilo nejhorší tragédii v dějinách horské služby při záchranné akci. Po pádu vrtulníku zemřelo sedm lidí, včetně pilota a mechanika vrtulníku. Mezi nimi i skvělý horolezec a československý trenér Milan Kriššák.

Pomníček mají na Symbolickém cintorínu.

Tenkrát jsem byla se svou třídou 3.B TV SPŠŽ Česká Třebová na čtyřdenním školním výletě ve Vysokých Tatrách, s ubytováním v Podbáňském a exkurzí ve vagónce.

Šla jsem se svou třídou z túry na Solisko. Chlapci mně upozornili, že viděli záblesk, že asi havaroval vrtulník HS.

A skutečně, na autobusovém nádraží ve Štrbském Plese, kde jsme čekali, přistál sovětský vrtulník. Jeho posádka si vyžádala civilní auto a u mne studenta, aby jim překládal z češtiny do ruštiny.

Pod tíhou událostí, a já, ještě nezkušená kantorka, jsem reagovala na tuto žádost a pustila zodpovědného studenta s nimi k tragédii. Než se vrátil, ujel nám autobus ze Štrbského Plesa do Podbáňského. Posledním autobusem jsme se pozdě večer všichni vrátili na ubytování a na večeři. Prochodili jsme potom Vysoké Tatry a všichni se šťastně vrátili domů. Jen já jsem byla k smrti unavená a o čtyři kila lehčí.

U Capieho plesa byla zraněná turistka. Na záchrannou akci letělo šest členů horské služby vrtulníkem Mi-8 leteckého oddílu FMV z Prahy (byl poskytnut na výpomoc THS).

V 15:40 byla hlášena zpráva ze Štrbského Plesa, že v Mlynické dolině slyšeli výbuch a jsou vidět plameny a dým. Na místo tragédie byl přivolaný vrtulník Mi-8 sovětských vojenských sil. Přistál na autobusovém nádraží ve Štrbském Plese.

Do doliny se ihned vypravila další skupina THS. Mezi skalami leželo šest mrtvých a tři vážně ranění. O pět dní později zemřel i Milan Kriššák. Laco Janiga a Svatopluk Nič se po dlouhé léčbě a rehabilitaci vrátili na své pracoviště.

Tragédie vrtulníku Mi-8 si vyžádala 7 obětí:

Mjr. Vladimír Bačák, pilot, 49 let

Mjr. Václav Dvořák, mechanik, 42 let

Bernard Jamnický, záchranář, 36 let

Pavol Huska, záchranář, 35 let

Štefan Eštočko, záchranář, 25 let

Martin Hudák, záchranář, 33 let

Milan Kriššák, záchranář, 35 let

Čest jejich památce.

Tenkrát neexistovala letecká záchranná služba, jakou známe dnes. Na zakoupení kvalitních malých záchranářských vrtulníků nebyly peníze. Ruský vrtulník Mi-8 svojí celkovou délkou 25 m a užitečnou hmotností 12 tun je proti záchranářským vrtulníkům obrovský. Ty mají dnes délku kolem 12 m a užitečnou hmotnost do 3 tun.

Věra Šimková

 

 

 

 
Nahoru